Dit forum is alleen lezen, en als naslag bedoeld voor oude berichten. Je kunt dus geen nieuwe berichten plaatsen. Ga voor nieuwe zaken naar www.audi-a2.nl

ProbleemSlecht warm worden motor.

Audi_gekkieAudi_gekkie 1475 *
1.4 TDI AMF Imolagelb CS 2003 >410.000 Hardenberg
Met deze temperaturen komt de motor moeilijk op bedrijfstemperatuur.
De radiateur dek ik altijd vanaf november al af, maar na 10km rijden komt de temperatuurmeter nauwelijks tot leven.
Climatetronic staat op AUTO op 21,5°C. Al na 500m rijden komt er warme lucht uit de interieurroosters.
Ook als ik de climatetronic op ECON zet is er geen verandering.

Wanneer ik de climatetronic op OFF zet komt de temperatuurmeter na een paar km van zijn plek en staat deze binnen 10km op bedrijfstemperatuur.

Hebben andere diesel rijders hier ook last van?
Iemand een oplossing?
1.4 TDI >100pk (gechipped) Colour Storm Imola geel, Advance & Style, 04-07-2003, FIS, stoelverwarming, Concert II met Parrot Mki 9100, dubbele bodem, privacy shades en zonnerollo achter, xenon/led, drl's, 195/55/16 of 175/65/15
«1

Reacties

• Peter_MaathuisPeter_Maathuis 1319
    1.4 TDI ATL Delfingrau 2004 258.000 Valkenswaard
    Mijn ATL-motor geeft ook vrij snel warmte (zeg na 2 km); pas na 5 km komt de meter tot leven en na 10 km staat ie op 90. Mijn ECC staat altijd op 21 en na 5 km is het aangenaam warm in de auto.

Weet je zeker dat je dashboardmeter (sensor G2) klopt met de door de ECU waargenomen koelvloeistoftemperatuur (sensor G62)? Hoe warm wordt de motor echt? De meter staat op 90 maar je koelvloeistof kan nog geen 80 graden zijn. Dan heb je minder warmte.

ECON heeft alleen effect op de koeling / airco compressor en ECON aan of uit maakt dus niets uit voor de koelwatertemperatuur.

Climatronic OFF zal waarschijnlijk de kachelkraan sluiten, waardoor er minder koelvloeistof circuleert en de koelvloeistof dus sneller opwarmt / minder afkoelt.

Audi A2 12-2004 1.4TDI ATL delphingrau (LX7Z), leer/alcantara, sportstoelen, stoelverwarming, FIS, Bose-audio Concert met CD-wisselaar, cruise control, 4 elektr.ramen, comfort knipperlicht, afneembare trekhaak, LED dim-, groot- en mistlicht/DRL, reservewiel
  • Audi_gekkieAudi_gekkie 1475 *
    Bewerkt: 19.01.2017
    Er zit een vrij nieuwe sensor in (1,5 jaar oud) die in de overige seizoenen geen problemen geeft.

2e en 3e alinea is voor mij als A2 diehard gesneden koek. ;)

Ik ga binnenkort Vagcom eens rijdend loggen.
    Bericht bewerkt door Audi_gekkie op
    1.4 TDI >100pk (gechipped) Colour Storm Imola geel, Advance & Style, 04-07-2003, FIS, stoelverwarming, Concert II met Parrot Mki 9100, dubbele bodem, privacy shades en zonnerollo achter, xenon/led, drl's, 195/55/16 of 175/65/15
    Bewerkt: 20.01.2017
    Motor afdekken moet in een Nederlandse winter (met temperaturen van wel helemaal -5) niet nodig zijn.

Mijn idee: jouw koelvloeistof wordt meer gekoeld dan wenselijk => thermostaat sluit niet goed. In de zomer merk je daar niets van, in de winter blijft je koelvloeistof te koud.

Ik bekijk de motortemperatuur af en toe even op de smartphone met Torque. Zo ontdekte ik, dat mijn motor niet warmer werd dan ca 80 graden. Nieuwe thermostaat er in en nu wordt ie 90..95 graden.
    Amber35
    Bericht bewerkt door Peter_Maathuis op

Audi A2 12-2004 1.4TDI ATL delphingrau (LX7Z), leer/alcantara, sportstoelen, stoelverwarming, FIS, Bose-audio Concert met CD-wisselaar, cruise control, 4 elektr.ramen, comfort knipperlicht, afneembare trekhaak, LED dim-, groot- en mistlicht/DRL, reservewiel
  • AudiFanSedert1971AudiFanSedert1971 1205 *
    1.4 BBY Delfingrau 2002 326.172 NAP Almere
    Audi-gekkie,

Het kan misschien helpen met je probleem.

Als jou wagen geen webasto heeft heb je waarschijnlijk de elektrische  bij verwarming. 
    Doordat jou  temp op 18- 20 of zo  voor interieur aan staat en bij koude start  en koud weer buiten je dus warmte onttrekt van je koelwater ,die net bezig is met  opwarmen zover de diesel blok zelf  ook al het meeste warmte opneemt.

Dus wat meer tijd nodig heeft.
    Een diesel door hoogrendement blok weinig warmte afgeeft,hoe meer restwarmte hoe meer energie verlies en niet optimale verbranding.

Op Engels forum blijkt dat als je de temperatuur op hoog (high) zet eerder de elektrische verwarming bijspringt  lees het maar eens aandachtig door.

Het kan zijn hiervan de temp sensor 21  zie bijlage link  niet werkt dus niet bij verwarmd of zekering eruit ligt of slecht kontact ??
    Dus hierdoor extra warmte ontrokken wordt terwijl de electrische dit voorkomt.

http://www.a2oc.net/forum/showthread.php?29034-Electric-cabin-heater/page3&p=238464

groeten,

rolf
    Almere
    Bericht bewerkt door AudiFanSedert1971 op
    Groeten,

=)
    Rolf

........................................................................ "Stilstand is achteruitgang"..........................................................
    ....................Maak meer grote ritten met je bolide en je zult dan nog langer genieten van je A2.........................

MAD sportveren -25mm, Koni FSD , Audi S line 's 17 inch + Dunlop Sport Maxx 215/40/17 V ( +1.34%), Audi S Line dorpel strips ,OSS, FIS, CC, comfort knipperlicht, Coming & Leaving home +sensor,
    S line pook knop , 3 spaaks afgevlakte S line Sportstuur 50% perforatie leder, Sportstoelen Alcantara/leer Electr ,Audi trekhaak, Thuiskomer, Space-Foor-box,Multiconsole box achter Koplamp Led kleur 6000K, H7 & H3 Philips 6LumiLeds 3500 Lumen 25 watt ,Stadslicht w5w 2+4cree Led 720 Lumen 4 Watt, Mist licht Leds H7 > 2000 lumen en achtermist Led 600 lumen, achteruit Led 600 lumen knipperichten 21W halogeen 280 Lumen Philips Silver Vision.

Onderhouden door Audi centrum Amsterdam & Garage Sam te Amsterdam ,de A2 Dokter Waalwijk

..................................................... een Exclusive A2 uitvoering geen S line.........................................................
    Bedankt voor jullie input.

Volgende week komt er een nieuwe distributieriemset op met waterpomp. Ik zal er dan ook een nieuwe thermostaat opzetten.

De temperatuurschakelaar (nr. 21) ga ik ook nakijken alsmede eventueel de zekering.
    Ik kan ze beide niet vinden.
    Temperatuurschakelaar en ook niet de zekering. Ik heb toch de indruk dat deze alleen aanwezig is bij een standkachel.
    Zekering 14 is bij mij ook niet aanwezig.
    AudiFanSedert1971
    Is dit te checken bij audi dealer aan de hand chassis nummer ?

Jij wel ander blok erin toch hebt zitten toch?

Groeten,

=)
    Rolf

........................................................................ "Stilstand is achteruitgang"..........................................................
    ....................Maak meer grote ritten met je bolide en je zult dan nog langer genieten van je A2.........................

MAD sportveren -25mm, Koni FSD , Audi S line 's 17 inch + Dunlop Sport Maxx 215/40/17 V ( +1.34%), Audi S Line dorpel strips ,OSS, FIS, CC, comfort knipperlicht, Coming & Leaving home +sensor,
    S line pook knop , 3 spaaks afgevlakte S line Sportstuur 50% perforatie leder, Sportstoelen Alcantara/leer Electr ,Audi trekhaak, Thuiskomer, Space-Foor-box,Multiconsole box achter Koplamp Led kleur 6000K, H7 & H3 Philips 6LumiLeds 3500 Lumen 25 watt ,Stadslicht w5w 2+4cree Led 720 Lumen 4 Watt, Mist licht Leds H7 > 2000 lumen en achtermist Led 600 lumen, achteruit Led 600 lumen knipperichten 21W halogeen 280 Lumen Philips Silver Vision.

Onderhouden door Audi centrum Amsterdam & Garage Sam te Amsterdam ,de A2 Dokter Waalwijk

..................................................... een Exclusive A2 uitvoering geen S line.........................................................
    Volgens chassisnummer zit er geen standkachel in. Dit had ik anders ook al lang ontdekt.

Ja wel ander blok, maar die is vervangen door Audi zelf. Is vervangen door hetzelfde type dan het originele.
    AudiFanSedert1971
  • Peter_Audi_A2Peter_Audi_A2 939 *
    1.4 BBY Misanrot CS 2003 124400 Rhenen
    De temperatuurmeters zijn tegenwoordig een soort van aan/uit meters. 

De motortemperatuur schommelt altijd wel iets, en om de mensen niet onnodig zenuwachtig te maken heeft
    met de aanwijzing van de  meters zodanig gemaakt dat deze vrijwel altijd stabiel op de werktemperatuur staan.
    Pas als de motorbelangrijk warmer/kouder wordt is dat op de meter te zien.

Vermoed zelf dat bij uitlezen van de temperatuur deze schommelingen wel zijn te zien, maar weet dit niet
    zeker. Hangt er vanaf of men de corrrectie al in de voeler of pas in de meter verwerkt ...

Hier had uw reclamebooschap kunnen staan ...
    Je kunt de fluctuaties in de motortemperatuur prima volgen via de G62-ECU-sensor die met de G2-instrumentepaneel-sensor in één behuizing zit. Heel simpel met smartphone en Torque app en ELM327 dongle maar met VCDS kan natuurlijk ook.

Ik heb eens goed onder het motorkap je gekeken opzoek naar die temperatuurschakelaar waar Rolf het over hadden. Niks gevonden.

Tussendoor nog een werkbankhamertje gepakt en een paar tikken op de behuizing van de thermostaat gegeven.

Gisteren naar familie gereden en een log gemaakt van de motor met de vagcom.
    Tijdens het rijden viel mij op dat de meter na een paar kilometer van zijn plek kwam en na zo'n 10km stond deze op bedrijfstemperatuur! Het logbestand gaf dit achteraf ook netjes aan. De temperatuur kwam snel op 90°C en bleef daar tijdens de rit strak op staan.

Voor alsnog is het probleem opgelost. Tussentijds heb ik wel een nieuwe thermostaat besteld, maar die blijft voorlopig in mijn magazijn liggen. ;)

Voor zover bedankt voor alle hulp.
    Peter_Audi_A2
    Bewerkt: 22.01.2017
    Audi Gekkie en forumleden ,

Het is vervelend dat info  die ik hier meerdere  soortgelijke incidenten hier  publiceer van van Engelese Audi A2 forum niet te vinden zijn bij Audi A2's van onze forumleden en dit alleen hier doorgeef.

Er zelfs afbeeldingen  dit ook bekrachtigd bij het engelse forum  maakt het verwarrend en een raadsel.

Dus blijken wij hier andere A2 's rondrijden of zo,net als  het dan verkregen info van overige landen blijkbaar niet  bruikbaar ?
    Net als over wel of niet brandstoftank pomp uit info VAG info documenten in de tank zit bij een diesel is net zo vreemd en verwarrend.

Audi_gekkie
    Bericht bewerkt door AudiFanSedert1971 op
    Groeten,

=)
    Rolf

• Peter_Audi_A2Peter_Audi_A2 939 *
    1.4 BBY Misanrot CS 2003 124400 Rhenen
    Audi_gekkie schreef:
    Ik heb eens goed onder het motorkap je gekeken opzoek naar die temperatuurschakelaar waar Rolf het over hadden. Niks gevonden.

Tussendoor nog een werkbankhamertje gepakt en een paar tikken op de behuizing van de thermostaat gegeven.

Gisteren naar familie gereden en een log gemaakt van de motor met de vagcom.
    Tijdens het rijden viel mij op dat de meter na een paar kilometer van zijn plek kwam en na zo'n 10km stond deze op bedrijfstemperatuur! Het logbestand gaf dit achteraf ook netjes aan. De temperatuur kwam snel op 90°C en bleef daar tijdens de rit strak op staan.

Voor alsnog is het probleem opgelost. Tussentijds heb ik wel een nieuwe thermostaat besteld, maar die blijft voorlopig in mijn magazijn liggen. ;)

Voor zover bedankt voor alle hulp.
    Als je de waterpomp toch gaat vervangen gelijk met de distributieriemwissel, zou ik de thermostaat gelijk meepakken. De kosten zijn het niet, en later (alsnog) vervangen levert extra werk op.
    Blijkbaar is de huidige thermostaat al niet helemaal fris meer, gezien de klap met de hamer die je hebt moeten geven ...  ;)
    Hier had uw reclamebooschap kunnen staan ...
    Rolf ik vind het top van je dat je op andere A2 fora informatie haalt doorspeelt. Jij kunt niet helpen dat deze informatie niet altijd klopt. Blijf hiermee doorgaan. Ik en ook andere forumleden waarderen dit zeer! =)

@Peter_Audi_A2 Dat ga ik doen.
    AudiFanSedert1971Peter_Audi_A2
  • PocolocoPocoloco 1684
    Nog op zoek Nog op zoek Nog op zoek Aa en Hunze
    Geen paniek , wordt al weer warmer deze week kan je gelijk je winterbanden eraf halen :p

Ik heb de winterbanden er na 2 à 3 jaar eindelijk weer om en nu laat ik ze ook opzitten tot april. :p
  • WalterWalter 117 *
    1.4 TDI AMF Merlotrot 2003 359903 Zwolle
    warmer? vond het vanmorgen toch aardig koud op de fiets.  Johan zit veel oostelijker, daar zal het dus  nog wel ff oud blijven. 
    Audi_gekkie
  • PocolocoPocoloco 1684
    Nog op zoek Nog op zoek Nog op zoek Aa en Hunze
    Kwam dit vandaag tegen op een Facebook pagina , zelfde probleem. A2 1.4TDI

So it wouldn't reach the right temperature, changed the thermostat, still no avail.

Had it hooked up today and the reading showed that cylinder 2 had really strange readings. But I don't even know what this implies, anybody shed some light on this?

My theory is that when one cylinder isn't combusting well, it wouldn't create much heat.

...

Is this something that can be regulated or am I looking at a new injector unit (€500)? It's a 1.4 TDI

Bedankt George. Ik krijg geen foutcodes, maar zal bovenstaande even bekijken.
    Bewerkt: 25.01.2017
    Volgens mij zijn dit volstrekt normale (en onschuldige, want kleine) variaties in de inspuithoeveelheden per cilinder (getoond is verschil t.o.v. gemiddeld, daarom is de som van de drie getallen 0).
    De verschillen worden door de ECU zo ingesteld om een rustig lopende motor te hebben. De verschillen zijn bij stationair draaien (minimale inspuithoeveelheid) het meest uitgesproken.
    Bij grote verschillen (zeg > 2 mg/stroke) zou je fout 01268 kunnen verwachten. 
    Audi_gekkie

Vanavond naar huis was het weer knudde met de temperatuur.

Gelukkig is vrijdag de afspraak voor de distributieriemset met waterpomp en thermostaat =)
    Peter_Audi_A2
    Bewerkt: 25.01.2017
    Je zou in VCDS measuring blok groep 13 nog even kunnen bekijken. Als er één cilinder veel minder diesel ingespoten krijgt dan de andere twee, loopt de motor feitelijk op 2 cilinders en zal hij minder warmte produceren dan normaal. Maar in zo'n geval zou ik ook slecht lopen / roken verwachten en niet zozeer een lage motortemperatuur.

@Peter_Maathuis Tweety vliegt over het wegdek. De ruim 100pk is zeker aanwezig. Maar bedankt voor je opmerking.
    En hoe is het nu, met een nieuwe thermostaat?

Bewerkt: 30.01.2017
    Bedankt dat je het vraagt. Vergeten hierop te reageren :o

De buitentemperaturen zijn ook hoger, maar ik merk dat de motor binnen 10km op bedrijfstemperatuur is!
    Da's mooi om te horen!

Voor de motortemperatuur maakt niet zoveel uit of het buiten -5 of +5 is: allebei berekoud als je je bij 90 pas lekker voelt  B)

Bewerkt: 30.01.2017
    Ik was een beetje optimistisch voor wat betreft die 10km.

Vandaag 4°C à 5°C op een 80km/p.u weg na 15km, zie ik dat de thermostaat open gaat (ca. 87°C) en na 18km is de motor op bedrijfstemperatuur (ca. 90°C).

Bij deze auto nog nooit zo goed kunnen zien dat de thermostaat langzaam open gaat, dus hij was al heel lang stuk. :s

Bovenstaande is de komende dagen (dezelfde temperatuur) een ijkpunt voor alle 1.4TDI rijders om te beoordelen of de thermostaat goed is.
  • Amber35Amber35 28
    1.4 TDI BHC Misanrot CS 2004 185 Hilversum
    Ik haal dit bericht ook even op om later terug te lezen. Motortemperatuur nog steeds op 60 graden na 150 km rijden.
  • bjmeengsbjmeengs 82
    1.4 AUA Kobaltblau 2003 153000 Hof van Twente
    Hoi Amber. Je zou in jou geval Jan Eenink ook even kunnen vragen. Je hebt hem nog maar net.
  • HansJanHansJan 968
    1.4 BBY Imolagelb CS 2003 70.000 Arnhem
    @Amber35: Ik zou de thermostaat laten controleren. Euvel is hier vaker voorbij gekomen. Misschien is Eenink te ver weg voor deze controle, een goede vakgarage moet dit ook kunnen.
    Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED + DRL | Koni FSD + MAD -25mm | CC | Komfortblinker | A3 claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero Dunlop 205/40R17 | Winter: Style Hankook 195/45R16
Sign In or Register to comment.