Dit forum is alleen lezen, en als naslag bedoeld voor oude berichten. Je kunt dus geen nieuwe berichten plaatsen. Ga voor nieuwe zaken naar www.audi-a2.nl

Aankooptips: lees dit eerst!

RomulusRomulus 884
1.4 BBY Delfingrau 2003 Eindhoven
Bewerkt: 06.10.2017 in Aankooptips
Wat je moet weten voor aankoop van een Audi A2
De A2 is een bovengemiddeld goede auto. Er zijn geen specifieke grote valkuilen. Let op zoals je ook zou doen bij het kopen van elke andere occasion. Met dank aan onze oosterburen hebben we een lijstje opgemaakt met vaker voorkomende typische euvels. Neem dit lijstje ter harte als je gaat winkelen. Goede tips voegen we graag toe, reageer dan in dit topic of per PM. We zullen deze lijst daarmee actueel houden en het topic schoon.

Modelgeschiedenis A2
De A2 heeft nooit een echte facelift gekregen. Gedurende de productie zijn enkele aanpassingen doorgevoerd. Een kort overzicht van de voornaamste wijzigingen, met dank aan o.a. het Audi A2 museum:
  • Juni 2001: zwarte kunststof bedieningselementen in interieur vervangen door Softlack. Mooier maar slijtagegevoelig. Herkenbaar door lichtere kleur.[/*]
  • Juni 2001: vervanging traditioneel ruitenwisserblad door Aerotwin wisser.[/*]
  • Modeljaar 2002: de wijzers van het instrumentenpaneel zijn altijd verlicht (bij eerdere versies zijn de wijzers alleen verlicht wanneer stadslicht of dimlicht aan). [/*]
  • Mei 2002 (alleen TDI): vervanging dieselbijverwarming (Webasto) door elektrische bijverwarming.[/*]
  • Mei 2002 (alleen 1.4 benzine): vervanging motortype AUA (losse bobine en verdeler) door motortype BBY (penbobines per cilinder).[/*]
  • Mei 2002: introductie 1.6 FSI (motortype BAD).[/*]
  • Juli 2002: vergroting brandstoftank van 34 liter naar 42 liter. (3L vanaf dit moment optioneel met 34 liter tank i.p.v. 21 liter tank.)[/*]
  • December 2002: introductie color.storm modellen.[/*]
  • September 2003 (alleen TDI): vervanging motortype AMF (Euro 3, gele milieusticker) door motortype BHC (Euro 4, groene milieusticker).[/*]
  • Oktober 2003: vervanging gladde serviceklep (grille) door geribbelde versie.[/*]
  • Oktober 2003: introductie 66 kW TDI (motortype ATL, Euro 4, groene milieusticker).[/*]
Algemene aandachtspunten:
  • Maak duidelijke afspraken en zet deze zwart op wit[/*]
  • Distributieriem/spanrollen/waterpomp[/*]
  • Alle sleutels (2x + reserve + kunststof label met sleutelnummer) aanwezig[/*]
  • Onderhoudsboekjes aanwezig en kloppend (onderhoud bij Audi is te checken bij dealer a.d.h.v. chassisnummer; bel de garages bij twijfel)[/*]
  • Plausibel verloop km-stand (bijv. NAP). Bij sommige modellen kan de km-stand ook in motorcomputer worden opgevraagd, deze moet ongeveer stroken met de tellerstand.[/*]
  • Doe eventueel een aankoopkeuring bij ANWB of vergelijkbaar[/*]
  • Schadevrij?[/*]
  • Rookvrij?[/*]
Per model specifiek:

1.2 TDI:
  • Schakelrobot versnellingsbak[/*]
  • Schoepenverstelling variabele turbo zit vast[/*]
1.4 Benzine:
  • Olieverbruik[/*]
  • Penbobines (BBY)[/*]
1.4 TDI (55 kW):
  • Tussenkoeler (motorcode AMF)[/*]
1.4 TDI (66 kW):
  • Schoepenverstelling variabele turbo zit vast[/*]
  • Roest aan de remschijven achter[/*]
1.6 FSI:
  • Penbobines[/*]
  • Onregelmatig lopen bij stationair[/*]
  • Roest aan de remschijven achter[/*]
Vaker voorkomend bij alle modellen: (sortering willekeurig, oplossingen verlinkt)
  • EGR gescheurd (geur uitlaatgassen in motorruimte)[/*]
  • Expansievaatje koelvloeistof lek[/*]
  • Vocht in koplampen[/*]
  • Kentekenverlichting lek of defect (schroeven roesten, glaasjes worden bros)[/*]
  • Ruimte op koppelstangen voorwielophanging ("klonk" op oneffenheden met ingestuurde wielen)[/*]
  • Stabilisatorstangrubbers gescheurd/verschoven (nakijken achter het voorwiel)[/*]
  • Gebroken veren - stuur draaien bij stilstaande auto. Pas op bij metalige geluiden.[/*]
  • Scheurtjes in de deuren boven de bovenste deurschanieren.[/*]
  • Knakkende deurvangers.[/*]
  • Defekte volumeknop origineel Audi Concert I radio[/*]
  • Defekt comfortregelapparaat (fouten bij openen tankdop, centr. vergrendeling, elektr. ramen; vooral eerste bouwjaren)[/*]
  • Water onder klep in kofferruimte door kapotte ontluchtingskleppen achter achterbumper[/*]
  • Microswitch kofferklep (opent/sluit onregelmatig)[/*]
  • Microswitch portierslot (doet niet altijd mee met centrale vergrendeling)[/*]
  • Softwareproblemen in BNS4.2 (TravelPilot DX) -> Update naar SW0060[/*]
  • Klapperende leuningen van gedeelde achterbank door uitgesleten rubbers[/*]
  • Temperatuurmeter dashboard valt uit of leidt eigen leven (sensor vernieuwen)[/*]
  • Softlack o.a. ruitbediening, lichtschakelaar, airco beschadigt snel (m.u.v. allereerste modellen)[/*]
  • Kunststof dorpels beschadigd door onkundig plaatsen van krik of hefbrug[/*]
  • Zwaar bewegend ruitenwissermechanisme (roest)[/*]
  • Glazen panoramadak (OSS) opent/sluit niet, niet volledig of onregelmatig. Dure reparatie, zeer weinig dealers hebben benodigde expertise, coulance mogelijk tot 10 jaar![/*]
De Pur rubbers onder de achterste veren zijn vaak ook versleten na zo,n 10 jaar, bijna alle A2,s die voor het eerst bij een Schraubertreffen in Duitsland komen waar ik meestal aanwezig bij ben, hebben deze versleten. Verwisseling hiervan kan eigenlijk iedereen. Achterkant aan beide kanten omhoog. De schokbrekers aan de onderkant losdraaien, bouten eruit, waardoor de as zakt. De veer komt nu ook vrij zodat je nu het PUR element kunt vervangen.

Om het draadje overzichtelijk te houden worden aanpassingen enkel door forum beheerders gemaakt. Dan graag een PB aan @Peter_Maathuis, @Spinazie of @HansJan.
BluemotionJurchipsoerJJR
Bericht bewerkt door HansJan op
Das war einmal... image is genoeg... A2 1.4 benzine (2003) in Delfingrau metallic, Klima, trekhaak, CC, en verder tamelijk standaard :mrgreen:
This discussion has been closed.